top of page

De voordelen van plantaardige voeding

Bijgewerkt op: 15 feb.

Sinds begin 2018 eet ik grotendeels plantaardig. Dit begon vooral uit interesse. Ik had er veel over gehoord en gelezen en wou het eens een maand de kans geven; om het te leren kennen en om eens met andere voedingsmiddelen te koken. In de loop van die maand geraakte ik meer en meer overtuigd en besloot ik het te blijven doen.


Een plantaardig dieet is niet per definitie een gezond dieet. Net zoals bij een omnivoor dieet is het belangrijk om voldoende te variëren. De basis van mijn eetpatroon bestaat uit onbewerkte voedingsmiddelen zoals groenten, fruit, volle granen en peulvruchten. Dit wil echter niet zeggen dat koekjes, frieten of chips geen plaats hebben in mijn eetpatroon, integendeel!


Een dieet dat rijk is aan groenten, fruit, peulvruchten, volkoren granen, noten, zaden en pitten levert tal van gezondheidsvoordelen op.

Zo hebben reeds tal van studies bewezen dat wie plantaardige voeding als basis van zijn eetpatroon neemt, minder kans heeft op de ontwikkeling van de grootste welvaartsziekten zoals diabetes, hart- en vaatziekten en kanker. Dit ligt niet enkel aan de positieve effecten van plantaardige voeding, maar ook aan de afwezigheid/vermindering van dierlijke producten.

De voedingsdriehoek Ook de bovenste laag van onze nieuwe driehoek bestaat hoofdzakelijk uit onbewerkte, plantaardige voeding met als rede dat deze de grootste gezondheidseffecten leveren.


Een grotere vezelinname, minder dierlijke vetten en meer vitaminen en mineralen sommen enkelen van die voordelen op. Ook zijn er uiteraard, net zoals bij een omnivoor dieet, aandachtspunten verbonden aan veganistisch eten. Zo is het ook hier belangrijk genoeg te variëren om alle voedingsstoffen in voldoende mate binnen te hebben. Suppletie van vitamine B12, vitamine D (zeker in de wintermaanden) en omega 3 (uit algenolie) raad ik sterk aan. In mijn e-book leg ik alles in detail uit.


Volg je gevoel, luister naar je lichaam! In theorie is het allemaal mooi, maar het zal voor jou niet werken als de motivatie niet vanuit jezelf komt. Terwijl de ene plantaardig eet voor zichzelf, doet een andere het voor het milieu of voor dierenwelzijn. Bij mij was het oorspronkelijk voor mijn eigen gezondheid, maar ondertussen ben ik overtuigd voor alle beweegredenen. Het is prachtig dat wat ik doe niet alleen maar goed voelt voor mijn lichaam, maar ook nog eens het beste is wat ik kan doen voor dieren en milieu.


Belangrijk om te vermelden vind ik ook dat wat voor mij werkt, niet per se voor een ander werkt. Elk individu is anders. Je hoeft zeker niet all the way te gaan om een impact te hebben.


En ja, nieuwe gewoontes aanleren is niet gemakkelijk en vraagt tijd. Zo is het in het begin wel even zoeken naar nieuwe recepten en producten maar eenmaal je er mee weg bent is koken simpeler dan ooit. Verander niet alles in één keer, maar bekijk het stap per stap.


5 eenvoudige stappen om mee te starten

1. Vervang je zuivel door plantaardige dranken en yoghurt, bij voorkeur op basis van soja. 2. Maak van groenten de hoofdrol van je maaltijd i.p.v. vlees. 3. Eet een extra keer vegetarisch per week. 4. Vervang kaas en charcuterie eens door hummus, notenpasta of groentespreads. 5. Koop een vegan/vegetarisch kookboek om inspiratie op te doen.


Veel succes!

 

In mijn e-book “Alles wat je moet weten over plantaardig eten” leg ik alles in detail uit. Klik hier voor meer info.


Afbeelding 1: chooseveg.com

Afbeelding 2: Gezond Leven


3 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page