top of page

Romige cashew smeerkaas

Bijgewerkt op: 15 feb.

Kaas is iets wat veel mensen missen eenmaal ze plantaardig beginnen te eten. Daarom ga ik op zoek naar heerlijke plantaardige alternatieven.

De reden dat ik kaas probeer te verminderen is omdat de zuivelindustrie nog een grotere milieu-impact heeft dan de meeste vleessoorten (met uitzondering van rundvlees). Ook denk ik aan het dierenwelzijn.


Deze plantaardige versie van smeerkaas wordt gemaakt op basis van cashewnoten. Cashewnoten zijn vetrijk, maar bestaan hoofdzakelijk uit onverzadigde vetten. Deze gezonde vetten verlagen cholesterol en beschermen juist tegen de ontwikkeling van hart- en vaatziekten, terwijl een te veel aan verzadigde vetten die we voornamelijk in dierlijke producten terugvinden het risico op hart- en vaatziekten net kan verhogen.


Heerlijk tussen de boterham, op een toast of als dip bij de aperitiefhapjes!




INGREDIËNTEN: • 1 grote cup geweekte cashewnoten • 2 el edelgistvlokken (te vinden in de meeste natuur- en biowinkels, en bij Albert Heijn) • 2 el citroensap • 1 tl witte wijnazijn • 1/4de tl peper • 1/2de tl zout • 1/2 teentje knoflook • 60ml water (1/4de cup)


BEREIDING: • Week de cashewnoten 1 uur op voorhand in heet water. • Blend alle ingrediënten in een foodprocessor.

• Voeg op het einde het water toe.

• Blijf mixen tot de je de juiste consistentie bereikt.

xxx,

​Alessia


#vegansmeerkaas #vegankaas #plantaardigespreads

8 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page